Excel to jedno z podstawowych narzędzi komputerowych w dzisiejszych czasach. Za jego pomocą możemy dokonywać szybkich obliczeń na dużych zbiorach liczb i nie tylko. Często korporacje mogą wymagać znajomości czy nawet biegłej obsługi excela.
Program może być wykorzystywany jednak dowolnie, chociażby do sporządzenia domowego budżetu. Warto więc zainwestować chwilkę czasu i nauczyć się chociaż podstaw tego narzędzia.
Jaki arkusz wybrać?
Excel to najpopularniejszy arkusz kalkulacyjny, wchodzi w skład Microsoft Office. Żeby jednak korzystać z najnowszej wersji powyżej miesiąca to trzeba zapłacić. Są jednak alternatywy. Jedną z nich jest arkusz Google, które także jest nowoczesny, a przede wszystkim sprawny i funkcjonalny. Jedynym mankamentem jest to, że jest on aktualnie w wersji angielskiej. Znajdziemy jednak w sieci arkusze całkowicie po polsku i darmowe. Są one mniej funkcjonalne od wyżej wymienionych arkuszy, ale do nauki podstaw spokojnie wystarczą.
Przejdźmy jednak do samych możliwości excela
Sam arkusz kalkulacyjny składa się z nieskończenie wielu prostokącików, do których możemy wpisać dowolne dane. Standardowo będą to wszelkie znaki na klawiaturze. Dodatkowo, możemy każdy prostokącik tak sformatować, aby pokazywał określoną liczbę miejsc dziesiętnych, czy dodawał do każdego prostokącika określony przedrostek czy komórkę.
Wróćmy jednak do prostokącików. Nazywane są one komórkami. Każda komórka ma przypisane oznaczenie swojego położenia na arkuszu, np B2. W tym wypadku oznacza to, że komórka znajduje się kolumnie B i wierszu 2. Sam arkusz przypomina wyglądem szachownicę, z tym że w tym wypadku wielkość „szachownicy” jest nieograniczona. Podobieństwem jest to, że i w tym wypadku „plansza” składa się z kolumn (pionowo) i wierszy (poziomo). Kolumny są oznaczone przez litery alfabetu, a wiersze przez cyfry.
W trakcie pracy z excelem możemy dowolnie usuwać dane kolumny/wiersze czy zmieniać ich położenie względem siebie.
Oznaczenia te są jednak potrzebne głównie do funkcji arkusza kalkulacyjnego. Funkcje pozwalają wykonywać działania matematyczne ale też inne operacje, np. znajdowania podobnych komórek. Podstawowe funkcje to chociażby: suma, odejmowanie, ale też też np.
funkcja: jeżeli, co oznacza, że zostanie wykonanie określone działanie jeśli komórka będzie spełniała określony warunek. Większość funkcji będzie wymagała określenia zakresu komórek, w którym ma obowiązywać.
Sam arkusz ma jednak znacznie więcej funkcji. Można dzięki niemu chociażby posortować dane czy wstawić wykres na podstawie wprowadzonych danych. Jak zrobić wykres w excelu?
Wystarczy zaznaczyć 2 zestawy danych, np. rok i liczbę sprzedanych kaset i kliknąć: Wstawianie > Utwórz wykres. Naszym oczom ukaże się wtedy standardowy wykres. Możemy go oczywiście modyfikować i chociażby wprowadzić linie trendu, średnią czy dodać nagłówek. Możemy także wybrać różne typy wykresu, od słupkowego do koła.
Możliwości jest naprawdę dużo. Sam excel potrafi być bardzo przydatny jest musimy pracować na dużej ilości danych i wcale nie trzeba zajmować się firmą, żeby widzieć sens jego wykorzystywania. Równie dobrze sprawdzi się do analizy naszych finansów i czasu. Warto więc spróbować.