Zdrowe i smaczne surówki z ogórka

Trudno wyobrazić sobie smaczny i pożywny obiad bez dodatku pysznej surówki z mnóstwem świeżych, chrupiących warzyw. Zamiast kupować gotowce, zawsze lepiej (i ekonomiczniej) jest przyrządzić surówkę własnoręcznie. To dziecinnienie proste! A mamy całkowita wiedzę i kontrolę nad składem naszej obiadowej sałatki.

Surówkę można przyrządzić praktycznie ze wszystkich jarzyn, jakie akurat mamy pod ręką. Taki dodatek do obiady będzie zdrowy, pełen witamin i mikroelementów, a przed wszystkim smaczny. W tym przypadku klasyka zawsze sprawdza się najlepiej chociaż dla urozmaicenia można oczywiście poeksperymentować ze smakami. Nawet z najprostszych składników można wyczarować coś niezwykłego, co zasmakuje naszej rodzinie oraz gościom.

Na początek propozycje z zielonych ogórków- mogą być szklarniowe bądź gruntowe, ja lubię obie odmiany. W moim domu największą popularnością i powodzeniem cieszy się ogórek ze śmietaną. Jak zrobic mizerie, aby była idealnie chrupka, nie za bardzo wodnista, kwaskowa i w sam raz słona? Należy przestrzegać kilku prostych zasad. Jeśli mam do dyspozycji bardzo soczyste ogórki, zazwyczaj przed krojeniem dokładnie wydrążam z nich miąższ z pestkami. Można oczywiście pominąć ten krok, ale mizeria będzie wówczas bardzo rozrzedzona i trudno będzie dobrać do niej odpowiednią ilość przypraw. Gdy robię surówkę z małych gruntowych ogórków raczej nie ma potrzeby wykrawania środków. Wszystko zależy od naszych warzyw, ich wielkości i soczystości. Obrane (lub nie- jeśli skórka jest dość miękka pomijam obieranie, ponieważ pod nią kryje się mnóstwo witamin oraz całe pokłady smaku) ogórki, kroję w talarki. Raczej unikam tarcia na tarce, gdyż wówczas plasterki są bardzo cienkie, a my wolimy, gdy strukturę ogórka wyraźnie można poczuć pod zębami.

Talarki zasypuje kilkom szczyptami soli i umieszczam na sicie. Sól wyciągnie z warzyw ewentualną gorycz i sprawi, że ogórki puszczą więcej wodę. Tak przygotowane cząstki wrzucam do miski i przygotowuję sos śmietanowy. Zazwyczaj używam 18- procentowej, kwaśnej śmietany. Czasami jednak zdarza mi się nieco odchudzić mizerię i podmienić tłustą śmietanę na nieco lżejszy jogurt. Może być zwykły naturalny bądź jogurt typu greckiego. Do śmietany czy jogurtu dodaję łyżeczkę soli, pół łyżeczki pieprzu, pół łyżeczki cukru oraz dwie łyżki octu spirytusowego bądź jabłkowego. Można też skusić się na ocet winny. Składniki łącze i pozostawiam na 2- 3 min, aby się przegryzły. Dodaję je do ogórków niemal tuż przed podaniem, aby nie puściły zbyt dużo wody. Czasem dorzucam tez kilka posiekanych gałązek koperku.

Jeśli nie mamy ochoty na sos śmietanowy, zastępuję śmietanę zwykłym winegretem. Przygotowuję go z oliwy z oliwek, octu, soli, pieprzu lub cukru. Czasami dodaje również nieco octu balsamicznego, aby troszkę wzbogacić smak surówki. Do tej wersji stosuję również posiekaną drobno cebulę oraz żabek czosnku przeciśniętego przez praskę. Moja rodzina uwielbia ser weta, dlatego często kruszę kawałek tego właśnie sera na moją sałatkę dla wzbogacenia smaku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *