Jak poradzić sobie z rozładowanym akumulatorem?

Wkrótce nadejdzie zima, a wraz z nią częste problemy z samochodem. Jeżeli z samego rana nie chce odpalić, powodem może być rozładowany akumulator. W takim przypadku bateria jest całkowicie pozbawiona mocy, więc najlepszym wyjściem jest doładowanie akumulatora za pomocą prostownika. Oczywiście jest jeszcze inna możliwość, pozwalająca na szybkie odpalenie auta – można go uruchomić za pomocą kabli rozruchowych.

Jak uruchomić auto przy pomocy kabli rozruchowych?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, żeby samochód osoby użyczającej prądu miał zbliżoną pojemność do naszego auta. Samochody ustawić trzeba blisko siebie. Podłączenie wykonuje się przy wyłączonym silniku. Po sprawdzeniu czy klemy są czyste, podłączymy kable. W pierwszej kolejności połączyć trzeba przewód dodatni (w kolorze czerwonym) z klemą akumulatora, również oznaczoną plusem, w sprawnym aucie. Drugi koniec podłączamy do bieguna dodatniego rozładowanej baterii. Potem końcówkę ujemnego kabla (czarną) zaciskamy na biegunie ujemnym sprawnego akumulatora. Drugi koniec powinien być połączony z tzw. masą. Trzeba go więc zaczepić na jakimś metalowym elemencie pod maską niesprawnego samochodu. Warto pamiętać, by nie łączyć ze sobą dwóch ujemnych biegunów akumulatorów, gdyż powstałe iskry mogą spowodować wybuch gazów wydostających się z baterii. Po wykonaniu wszystkich czynności odpalamy niesprawne auto.
Bardzo ważne jest później odpowiednie odłączenie kabli rozruchowych. Wszystkie czynności, które trzeba było zrobić przy podłączeniu, należy jednak wykonać w odwrotnej kolejności.

Kable rozruchowe czy prostownik?

Uruchomienie samochodu za pomocą kabli rozruchowych nie jest jednak wystarczające, choć na pewno pomoże dojechać do miejsca docelowego. Jednak i tak w końcu trzeba będzie doładować akumulator prostownikiem, bo alternator nie zdoła zrobić tego optymalnie. Dlatego bardzo dobrą praktyką jest okresowe doładowywanie akumulatora, zwłaszcza w przypadku eksploatacji auta na krótkich odcinkach i przy dużych obciążeniach układu elektrycznego.

Jakie powinno być prawidłowe napięcie ładowania?

Warto pamiętać, że prawidłowe napięcie ładowania, w zależności od liczby włączonych odbiorników elektrycznych w samochodzie, powinno mieścić się w granicach 13,5 – 14,5 V. Jeżeli ładowanie jest niższe, akumulator może się rozładować, przy wyższym zaś dojdzie do „zagotowania” i poważnych uszkodzeń.

Jakim prądem ładować akumulator?

Aby nie popełnić błędu, najlepiej byłoby zajrzeć do instrukcji obsługi akumulatora. Ogólna zasada w przypadku akumulatorów kwasowych mówi, że natężenie prądu jakim ładuje się baterię nie powinno przekraczać 1/10 jej pojemności. Czyli akumulator o pojemności 85 Ah trzeba ładować prądem o maksymalnym natężeniu 8,5 A.

Jak długo ładować akumulator?

10 godzin ładowania prądem o natężeniu 8,5 A spowoduje maksymalne naładowanie baterii, nie należy przekraczać tego czasu. Warto jednak wiedzieć, że im niższy prąd ładowania, tym lepiej. Dlatego decydując się na doładowanie akumulatora, najlepiej robić to prądem między 2 a 4 A, wtedy jednak trzeba odpowiednio wydłużyć czas ładowania. Przy takim natężeniu operacja powinna trwać ponad 20 godzin. Jest to zdecydowanie bardziej korzystne dla akumulatora, gdyż nie wpływa drastycznie na jego żywotność. Podczas ładowania trzeba jednak kontrolować temperaturę akumulatora, nie powinna ona bowiem przekraczać 45 stopni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here